Золотоніська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат спільно з комунальним закладом «Черкаський навчально-реабілітаційний центр Країна Добра» долучилися до проекту «Інтеграція в соціум дітей з особливим освітніми потребами» за ініціативи громадської організації «Черкаська обласна асоціація розвитку підприємництва». На базі шкіл-інтернатів було організовано майстерні-студіії, які покликані допомагати дітям з особливими освітніми потребами сміливо дивитися у майбутнє і керувати своєю долею. Головною метою соціального розвитку сучасного суспільства є повага до людського розмаїття, встановлення принципів солідарності та безпеки, що забезпечує захист та повну інтеграцію у соціум усіх верств населення, в тому числі й осіб з обмеженими можливостями. Розвиток творчих здібностей школярів набув в даний час великого соціального значення.
Ці діти потребують індивідуального підходу в своєму розвитку та навчанні. Вони навчаються значно повільніше, їм необхідно значно більше часу для переосмислення навчального матеріалу, який варто багаторазово повторювати. Однак після спеціальних вправ і занять на розвиток таких психічних процесів як пам’ять, увага, мислення, а також дрібної моторики м’язів рук, вони можуть досягати непоганих результатів.
Завдання нашого закладу при роботі з такими дітьми допомогти їм оволодіти певними трудовими навичками, розвивати творчі здібності, і як результат цієї роботи – інтеграція в суспільство.
Одним з методів роботи з такими дітьми є позакласна робота. Робота у гуртку дозволяє широко застосовувати методики особистісно-орієнтованого навчання до кожної дитини, враховуючи її потреби і запити.
Особистісно-орієнтовані технології забезпечують досягнення таких завдань, як:
• корекція та виховання особистості дитини з вадами розвитку з максимально можливою індивідуалізацією;
• створення умов для саморозвитку, самореалізації, запуск у людини механізму перманентної „реабілітації через все життя”;
• створення умов для формування у особи з вадами здоров’я осмисленого визначення своїх можливостей і життєвих цілей.
Вчителю потрібно пам’ятати, що він працює з особливою дитиною, яка перенесла серйозне захворювання, що вплинуло на її психіку, зробило вразливою.
Педагог, створюючи ситуацію успіху на заняттях, допомагає дитині вірити у власні сили, прагне разом з нею досягти нових вершин.
Метою проекту «Інтеграція в соціум дітей з особливими освітніми потребами» є навчання дітей таким чином, щоб вони усвідомлювали себе суб’єктом творчості, митцем, здатним не лише відтворювати отримані знання, а й інтерпретувати їх, збагачувати власним досвідом, творчо самовиражатися у різних видах художньої діяльності.
Гурток – це центр дитячої творчості. Саме тут можливо врахувати і максимально задовольнити індивідуальні запити учнів, розвивати особистість, виховувати любов до природи, мистецтва, творчого процесу.
Користь виготовлення різноманітних поробок на гурткових заняттях та уроках трудового навчання полягає не тільки у розвитку дрібної моторики, концентрації уваги, але і в розвитку тактильної чутливості, можливості одномоментного сприйняття цілісності образу предмета, стимуляції творчих здібностей. Так на заняттях гуртка «Сувенір» під керівництвом вихователя Сомової Людмили Василівни та гуртках «Чарівна бісеринка», «Фантазія» під керівництвом педагога-організатора Смірнової Тетяни Володимирівни використовуються різні види робіт та технік виконання, проводяться майстеркласи, що сприяють всебічному розвитку дітей. Такі заняття здатні вивести дитину із депресії, адже викликають позитивні емоції, підвищують впевненість у власних силах. А емоційна насиченість естетично спрямованого процесу й спілкування з вчителем та дітьми впродовж усієї зустрічі призводить до нормалізації емоційної сфери дитини.
Сухомлинський писав: “Витоки здібностей та обдарувань дітей – на кінчиках їхніх пальців. Від пальців, образно кажучи, йдуть найтонші струмочки, які живлять джерело творчої думки”.